- Wie extreem luxe wil vliegen, boekt een ticket voor first class, de duurste sectie van het vliegtuig op langeafstandsvluchten.
- Niet elke luchtvaartmaatschappij heeft een first class. Daar ben je dan meestal aangewezen op business class als je comfortabeler wil vliegen.
- Maar er zijn genoeg vluchten waar je je nog wel op een eersteklasstoel kan vlijen. Hoe luxe dat is, verschilt per luchtvaartmaatschappij.
- Lees ook: Ik vloog business class in het grootste passagiersvliegtuig ter wereld: deze 8 dingen vielen me op
Voor wie extreme luxe op duizenden kilometers hoogte wil ervaren, is er first class. Maar niet elke luchtvaartmaatschappij biedt het aan en niet elke first class is hetzelfde.
Eerder dit jaar publiceerde luchtvaartwebsite Skytrax zijn jaarlijkse lijst van ’s werelds beste luchtvaartmaatschappijen op het gebied van first class. De Britse site baseert zijn ranglijst op tevredenheidsonderzoeken onder vliegtuigpassagiers.
Singapore Airlines ging er met de hoofdprijs vandoor. De top 5 bestaat verder uit Air France, All Nippon Airways, Swiss International Air Lines en Emirates.
Benieuwd hoe de first class-cabines van deze luchtvaartmaatschappijen van elkaar verschillen? Bekijk dan de slideshow hieronder!
Dit zijn de 6 meest extravagante first class suites van luchtvaartmaatschappijen
Dit zijn de 6 meest extravagante first class suites van luchtvaartmaatschappijen
-
5. Emirates
Emirates, de grootste vliegtuigmaatschappij van de Verenigde Arabische Emiraten, heeft een enorme vloot in haar hub in Dubai staan, waaronder vliegtuigen van het type Airbus A380 en de Boeing 777.
kamilpetran/Shutterstock
-
De maatschappij heeft de vliegtuigen uitgerust met eersteklasplekken die lijken op een hotelkamer.
Taylor Rains/Insider
-
De first class op de bovenste verdieping van de A380 bestaat uit een enkele rij stoelen aan weerszijden en een dubbele rij in het midden (1x2x1).
De stoelen zijn zo gepositioneerd dat je niet direct naar je buurman in een andere rij kijkt. De stoelen in de dubbele rij in het midden worden gescheiden door een wand.
In deze eersteklascabine kunnen reizigers genieten van heerlijke maaltijden en entertainment op een gigantische televisie met honderden shows en films. Er is ook een spiegel en een leeslamp en in de lade vind je een notitieblok en een pen.
Taylor Rains/Insider
-
De televisie kun je bedienen met een tablet naast de stoel en ook de minibar is binnen handbereik.
De persoonlijke minibar is een van de punten waarop de eerste klasse van Emirates zicht onderscheidt.
Taylor Rains/Insider
-
Reizigers kunnen hun stoel volledig in ligstand zetten en als ze willen slapen kan de schuifdeur dicht voor meer privacy.
De eerste klasse van Emirates is favoriet onder veel reizigers, vandaar dat deze eersteklascabines in de top vijf van Skytrax staan en in 2020 in Tripadvisor Traveler’s Choice-award wonnen.
Taylor Rains/Insider
-
De A380 van Emirates heeft ook nog een douche en naast een minibar ook nog een algemene loungebar.
De met een volledig assortiment uitgeruste loungebar is de perfecte plek om even een praatje met iemand te maken of de benen te strekken.
Emirates
-
De Boeing 777 van Emirates heeft geen douche of bar, maar...
Daar staat tegenover dat de stoelen in de twee middelste rijen virtuele ramen hebben, zoals de binnenhutten in het midden van cruiseschepen ook wel hebben.
Bovendien is de eerste klas van de 777 af te sluiten van vloer tot plafond, wat betekent dat deze suites meer privacy bieden dan die van de A380.
Emirates
-
4. Swiss International Air Lines
Swiss is de nationale luchtvaartmaatschappij van Zwitserland en heeft een vloot van Airbus A330’s, Airbus A340’s en Boeing 777’s, die allemaal eersteklascabines hebben.
MICHAEL BUHOLZER/AFP via Getty Images
-
In de eerste klasse van Swiss kun je van je stoel een bed maken.
De stoelen kunnen in volledige ligstand worden gezet en het bed is verbonden met een voetenbankje aan de voorkant van de suite, die ook kan dienen als tweede stoel voor een medepassagier.
Overigens is de eersteklascabine van Swiss hetzelfde ingedeeld als bij Emirates, dus een 1x2x1.
EQRoy/Shutterstock
-
Er is ook een televisie en een tafeltje waarop je luxemaaltijden kan nuttigen met bijvoorbeeld gerookte zalm.
Volgens Swiss staat de maaltijdservice gelijk aan eten in een chic restaurant. Passagiers bepalen zelf wanneer ze eten en hoeven zich niet aan het schema van de luchtvaartmaatschappij te houden.
EQRoy/Shutterstock
-
Bovendien is er een afstandsbediening voor de televisie, een ruime kast, een pyjama en een verzorgingssetje.
Doorgaans krijg je in de eerste klasse voldoende opbergruimte en een setje verzorgingsproducten die verschillen per luchtvaartmaatschappij. Meestal krijgen reizigers toiletartikelen zoals lotion, een tandenborstel en tandpasta.
Wat betreft de kast: die is niet aanwezig in de Airbus A340 van Swiss, maar daar is wel een plek om kleding op te hangen.
EQRoy/Shutterstock
-
De zwarte stoelen zijn binnenkort verleden tijd, want Swiss gaat de eersteklascabines in 2025 vernieuwen.
Volgens Swiss zullen de nieuwe stoelen later worden geïnstalleerd in de A330’s en 777’s. Daarnaast worden nog Airbus A350’s geleverd waarin de nieuwe stoelen al zijn geïnstalleerd.
Bijna elke suite zal straks vrijwel vloer-tot-plafond-privacy bieden, meer kastruimte en stoelverwarming en -koeling. Daarnaast kunnen de stoelen in de middelste twee rijen omgevormd worden tot één suite voor twee passagiers die samen reizen.
SWISS
-
3. All Nippon Airways
Het in Tokio gevestigde All Nippon Airways (ANA), is de grootste luchtvaartmaatschappij van Japan met onder meer de Boeing 787, de Boeing 777, de Boeing 767 en de reusachtige Airbus A380.
Nicolas Economou/NurPhoto via Getty Images
-
De 777's en A380's van ANA hebben een eersteklascabine die 'The Suite' wordt genoemd.
ANA heeft ook een tegenhanger in de business class, die toepasselijk ‘The Room‘ wordt genoemd en lijkt op een kleine hotelkamer. Het is vergelijkbaar met de Q Suite-business class van Qatar Airways, die wordt beschouwd als de beste ter wereld.
ANA
-
Zoals de naam al doet vermoeden, is 'The Suite' een behoorlijke privéruimte in de eersteklascabine die volledig kan worden afgesloten met een schuifdeur.
Zowel de 777 als de A380 hebben acht suites in de welbekende 1x2x1-indeling. In de A380 vind je de stoelen op de tweede verdieping.
ANA
-
Hoewel 'The Room'-business class al groot is met een volledig gesloten deur, is 'The Suite' nog groter, met een plat ligbed en andere kenmerken van de eerste klasse.
ANA biedt haar reizigers pyjama’s, een kast, een grote dienbladtafel en luxe maaltijden. De ruimte wordt compleet gemaakt met een 43-inch flatscreen-tv waardoor je je in een bioscoop waant.
ANA
-
2. Air France
De eerste klas ‘La Première‘ van Air France, die beschikbaar is op de meeste Boeing 777’s, wordt beschouwd als het toppunt van luxe met slechts vier exclusieve stoelen aan boord.
Eric Piermont/AFP via Getty Images
-
De La Première-cabine beslaat slechts uit vier stoelen in een 1x2x1-opstelling.
Er staan dus twee stoelen aan weerszijden en twee in het midden. Dat betekent dat er plek is voor zowel soloreizigers als koppels die samen vliegen. Bovendien hebben de middelste stoelen een gordijn om het gangpad af te schermen en een scheidingswand om twee ruimtes te creëren.
EQRoy/Shutterstock
-
De cabine is voorzien van de verwachte luxe zoals een ligbed, tafel, voetenbank en televisie.
Reizigers krijgen een opbergruimte en een dimbare lamp. Het ligbed is voorzien van een traagschuimmatras.
Timothy A. Clary/AFP via Getty Images
-
Als La Première-passagier krijg je een pyjama, een koptelefoon met ruisonderdrukking en kun je genieten van culinaire maaltijden.
Volgens Air France worden de menu’s aan boord bereid door sterrenchefs en worden ze om de vier maanden aangepast, zodat passagiers variatie ervaren.
Air France
-
1. Singapore Airlines
Uit het onderzoek van Skytrax kwam Singapore Airlines naar voren als het beste van het beste op het gebied van eerste klas. De maatschappij heeft twee verschillende eersteklascabines, die op de Boeing 777’s en de beroemde cabines aan boord van de Airbus A380’s.
ERIC PIERMONT/AFP via Getty Images
-
Singapore heeft een luxe eerste klasse aan boord van zijn 777, zij het zonder privacy. De bekroonde eerste klasse vind je in de A380.
De eerste klas van de 777 lijkt op de business class van de A350, beide met scheidingswanden voor meer privacy in plaats van deuren.
Taylor Rains/Insider
-
De suites zijn toegankelijk via een grote trap en lijken op een hotelkamer: ze zijn enorm.
De deur en de muren rond elke suite zijn hoog, waardoor het bijna onmogelijk is voor iemand om naar binnen te kijken en je privacy te verstoren.
Taylor Rains/Insider
-
De suites zijn zo groot dat Singapore erin geslaagd is om er zowel een verstelbare fauteuil als een tweepersoonsbed in te plaatsen.
De relaxfauteuil en het bed zijn gescheiden, zodat mensen flexibel kunnen werken en slapen zonder de stoel te hoeven verstellen.
Singapore Airlines
-
De fauteuil kan naar twee verschillende tafels in de cabine worden gedraaid, of reizigers kunnen lekker achterover leunen en tv kijken.
De ene tafel is voorzien van een badmeubel, spiegel, tablet, opbergruimte en toilettas, terwijl de andere tafel geschikt is om aan te werken of te eten.
Reizigers krijgen daarnaast een kast en een grote spiegel in de kamer.
Taylor Rains/Insider
-
Hoewel er geen douche is, zijn er wel twee badkamers exclusief voor de zes eersteklas passagiers, beide met een toilettafel.
Singapore Airlines
-
Het grootste voordeel van de suites is dat er twee gecombineerd kunnen worden tot één gigantische kamer, waardoor het perfect is voor koppels en gezinnen.
Eenmaal gecombineerd beschikt de ruimte over een tweepersoonsbed, twee fauteuils en twee televisies.
Singapore Airlines